×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
نقش نیروی انسانی و مدیریت ارشد در صنعت خودرو
خبرنگار: میلاد اصفهانی

به گزارش امید اقتصاد آنلاین، سعید خلج، کارشناس صنعت خودرو در مقاله ای به نقش نیروی انسانی و مدیریت آن در صنعت خودرو پرداخته است.

 

 

 

سعید خلج آورده است، اصولا در هر ساختار منظمی که تحت عنوان سازمان طی این قرن تشکیل گردیده حالیه چه دولتی یا خصوصی، مهمترین نقش در رسیدن به نتایج این تشکل به عهده نیروی انسانی آن نهاد یا سازمان قرار دارد.

 

به تعریف دیگر سازمانی که متولد می شود با اهدافی از پیش تعریف شده از سود آوری صرف تا خدمت رسانی بدون ایجاد درآمد در هر تعریفی که قرار گیرد با وجود سخت افزارها و امکانات کم و بیش در مقایسه با یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرد اما رسیدن به اهداف تنها در گرو تلاش نیروهای انسانی (کارکنان) آن مجموعه امکان پذیر می باشد.

 

در بررسی سازمان های موفق در کل دنیا این موضوع به عنوان یک واقعیت صرف دیده شده و از منظر کلیه نهادهای آکادمیک و تجربی نقش نیروی انسانی همیشه قابل تامل می باشد اما باید دقت داشت که موارد متعددی در سطح دنیا دیده شده که دو سازمان با یک هدف مشخص حتی با داشتن امکانات سخت افزاری بیشتر یکی نسبت به دیگری اما سازمانی برنده رسیدن به اهداف گردیده که از سامان دهی قوی تر نیروی انسانی در حوزه بهره وری قرار داشته است.

 

این برتری حاصل نقش مدیریت ارشد و فرماندهی درست نیروی انسانی می باشد. در جهان امروز نقش مدیریت در بکارگیری از امکانات سازمان ها نقشی بی بدیل است که در ادامه با ذکر نمونه به این مهم می پردازیم.

 

فارغ از درگیر کردن اذهان عمومی با اعداد و ارقام غیر قابل اثبات در حوزه صنعت خودرو که در اکثر میزگردها و مقالات رسانه ای از سوی مدیریت های وقت مطرح می گردد که به گواه مخاطبان عام این صنعت هیچ منفعتی برای مردم که مخاطب اصلی و پرشمار این صنعت هستند ندارد؛ آنچه به عنوان عملکرد مثبت این صنعت پیش روی مردم قرار می گیرد، تولیدات این صنعت است که به لحاظ کیفی و کمی و قیمت برای مخاطب عام این صنعت (مردم) مهم است.

 

طی سال های گذشته متاسفانه علیرغم همه توجهات دولتی از ایجاد بازار انحصاری تا وجود رانت های اقتصادی به این صنعت اما عملکرد مثبتی طی سال های گذشته در این صنعت وجود نداشته و گستره منتقدان این صنعت از حوزه کارشناسان فنی تبدیل به اکثریت آحاد مردم تا حتی بالاترین مقام کشور (مقام معظم رهبری) که دغدغه مردم اولیت اصلی این بزرگوار می باشد گردیده است.

 

در اهمیت انتخاب، گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه مدیریت ارشد این مجموعه معظم که موضوع مورد نظر نگارنده است، علیرغم همه انتقادات به حق کارشناسان به این صنعت در گذشته و حال اما باید پذیرفت که در دوره مدیریت دکتر عظیمی بر شرکت ایران خودرو با همه مشکلات چسبیده به این صنعت که از اختیار تیم مدیریتی همچون مشکلات ارزی و تحریم ها که به نوعی در همین دوره کوتاه مدیریت ایشان خصوصا در حوزه تامین ارز کشور با مشکلاتی بزرگی مواجه بودند اما نگاهی معقول و فارغ از جناح بندی و سیاسی کاری های مرسوم سال های گذشته در نحوه مدیریت ایشان مشاهده می شد که آرامش نسبی در حوزه کارگری یکی از این دستاوردها بود (علیرغم مشکلات مالی حاد این مجموعه بزرگ) که جامعه کارشناسی حوزه صنعت را به بهبود وضعیت این صنعت امیدوار می کرد و این آخرین انتخاب، کاملا مهر تائیدی بر این نظر اکثریت کارشناسان صنعت و شخص نگارنده بود.

 

باید پذیرفت که تجربه موفق گذشته افراد در هر حوزه ای می تواند برآوردی کامل باشد بر عملکرد آینده اشخاص که در این مورد شایسته ترین انتخاب اتفاق افتاد. جهت تنویر افکار عمومی در این زمینه کافی است اشاره کنیم به وضعیت شرکت ایران خودرو دیزل در کمی کمتر از سه سال پیش که در اوج بدهکاری و زیان انباشته و اعتراضات کارگری قرارداشت و با تولیدی کاملا محدود اما با مشکلات عدیده کیفی تنها راه برون رفت از وضعیت البته از منظر تیم مدیریتی قبلی غیر قابل اصلاح، اخراج و تعدیل نیروی انسانی و فروش مانده هر آنچه قابل فروش بود دیده و گزارش شده بود.

 

با حضور تیم مدیریتی جدید در شرکت ایران خودرو دیزل و تاکید مسئولان بر اینکه راهکاری جز فروش و تعدیل شرکتی تا این حد زیان ده وجود ندارد اما طی مدت کوتاهی کمتر از یک سال این تیم مدیریتی جدید شرکت ایران خودرو دیزل را تنها با کار و تولید از ورشکستگی کامل و زیاندهی تبدیل به یکی از سود آورترین شرکت های خودرو سازی داخلی کرد و کلیه درخواست های معیشتی کارکنان نیز حتی بیشتر از آنچه سقف مطالباتشان بود پرداخت گردید.

 

با مراجعه به کدال و حوزه های نظارتی مالی و سهام  این شرکت در بازه زمانی سه سال پیش تا امروز اثبات این مدعا برای همه خوانندگان محترم ممکن خواهد بود.

 

اینکه یک تیم مدیریتی می تواند در زمانی به این کوتاهی حتی با وجود افزایش مشکلات ارزی و ریالی و تفاوت بازار خودروهای تجاری با سواری به دلیل کاهش سرمایه گذاری در حوزه های چون ساخت و ساز و معادن و … که با تقاضای به مراتب کمتری نسبت به خودرو های سواری مواجه هستند و تنها با تکیه بر اعتقادات خالص خود و اعتماد به نیروی انسانی موجود به چنین دستاوردهای بزرگی از جمله شکستن کلیه رکوردهای تولیدی، کیفی، کمی و رضایت مشتری و کارکنان دست پیدا کند، نشان از تعهدی بی مثال و البته اعتراف همیشگی این تیم مدیریتی است که تنها به فرمایشات مقام معظم رهبری در نام گذاری سال های گذشته همچون سربازی گوش به فرمان عمل کرده و این موفقیت ها را به درستی حاصل این تفکر و تلاشی شبانه روزی می دانند.

 

در خاتمه از کلیه مجامع علمی و دانشگاهی مرتبط با صنعت خودرو درخواست دارم که بعنوان تحقیق علمی و به نوعی افتخار به ایرانی بودن خود و توانستن علیرغم همه تبلیغات و البته با پذیرفتن اینکه مدیریت های ضعیف و اشتباهات پی در پی و بی برنامگی بلند، میان و کوتاه مدت در حوزه صنعت خودرو هم در این وضعیت بی تاثیر نبودند اما فعل توانستن با عمل به خواستن در این مجموعه انجام شد و امید اینکه انتخاب جناب مهندس میر رفیع همچون شرکت ایران خودرو دیزل عامل اتفاقات مبارکی باشد که یقین داریم محقق خواهد شد.

 

ضمن تبریک دوباره این انتخاب، نگارنده امیدی و آرزویی جز سربلندی و اعتلای نام ایران و ایرانی نداشته و همه انتقادات گذشته، حال و آینده نیز که نقد منصفانه فقط برای رسیدن به هدف بوده و خواهد بود.

 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.