×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سطح روابط تجاری ایران و روسیه در دو سال گذشته میلادی ركورد زده است
خبرنگار: میلاد اصفهانی

به گزارش امید اقتصاد آنلاین، برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص روابط ایران و روسیه با دكتر كاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه به‌صورت تلفنی گفتگو كرد.

 

كاظم جلالی سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه را روزبه‌روز در حال گسترش عنوان كرد و گفت: ایران و روسیه دو كشور بزرگ منطقه محسوب می‌شوند كه در همسایگی یكدیگر قرار دارند. در كنار همسایگی، رویكردهای مشتركی میان دو كشور وجود دارد و طبیعتاً سطح روابط دو كشور در حال گسترش است.

 

وی درباره میزان تجارت اقتصادی دو كشور بیان كرد: در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ سطح روابط اقتصادی‌مان در تاریخ ارتباطات دو كشور ركورد زد و هیچ‌گاه سطح تجارت میان ایران و روسیه به این میزان نرسیده بود.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه به چالش‌ها و مشكلات مربوط به ارتباط ایران و روسیه اشاره و اظهار كرد: یكی از چالش‌ها در حوزه ترانزیت است. بخشی از كریدور شمال به جنوب و اتصال آن، رشت و آستارا است كه ۱۶۲ كیلومتر اتصال وجود ندارد و باید این فاصله را خط‌آهن بكشیم.

 

وی درباره مسئله انتقال پولی و اتصال بانك‌های ایران و روسیه اظهار كرد: خوشبختانه كارگروه پولی و بانكی دو كشور جلسات بسیار خوبی را برگزار كرده‌اند و در این راستا برای اتصال شتاب، سوئیفت و میر (نظام پرداخت روسیه) صحبت‌های مفیدی انجام شده است. در این راستا برنامه زمان‌ بندی شده‌ای دو بانك مركزی ایران و روسیه تنظیم كرده‌اند و به نظر می‌رسد بخش زیادی از مشكلات در سال جاری میلادی كمتر خواهد شد.

 

جلالی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو به حوزه گمركی اشاره كرد و گفت: در ایران باید اصلاحاتی را به‌صورت جدی انجام دهیم و بتوانیم بستر را فراهم كنیم تا حجم تبادلات بین دو كشور ایران و روسیه افزایش یابد. همچنین باید با كشور مقصد هماهنگی داشته باشیم. در سال جاری رئیس سابق گمرك كشورمان سفری را به مسكو داشت و هم رئیس گمرك روسیه و آذربایجان سفری را به تهران داشت. در پی این سفرها، توافقات خوبی انجام شد.

 

وی با اذعان به اینكه نسبت به مسئله لجستیك و امكانات موردنیاز باید اقدامات جدی‌تری را انجام دهیم اظهار كرد: در حوزه لجستیك ایرادات و مشكلات زیادی داریم و نیازمند این هستیم كه كار جدی‌تری انجام شود. در بخش كشتیرانی مشكلاتی از جمله حمل‌ونقل تركیبی داریم. البته اراده جدی مقامات دو كشور این است كه بتوانند این مشكلات را حل‌وفصل كنند.

 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.