×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Wednesday, 21 February , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها باید به متخصصین و عموم مردم یادآوری شود
خبرنگار: میلاد اصفهانی

به گزارش امید اقتصاد آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی نمایشگاه گفتگویی داریم با دکتر حجت بقایی، مشاور تحقیق و توسعه که سال‌ها به عناوین مختلف در برگزاری نمایشگاه های محلی، ملی و بین المللی همکاری و همراهی داشته اند.

خبرنگار، جناب بقایی در آغاز گفتگو مختصری خودتان را معرفی نمایید:

حجت بقایی هستم و به عنوان تکنسین تحقیق و توسعه در خدمت دوستان و اساتید فعال در صنایع مختلف هستم. حرفه اصلی من پژوهشگری است که بسته به نیاز خبرنگاری و مستندسازی هم انجام می دهم. از حدود 1374 در برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف همکاری داشته و دارم، از مسابقات جهانی فوتبال و سایر ورزش ها گرفته تا جشنواره های فیلم و عکس و برگزاری نمایشگاه های نیروی انتظامی تا برگزاری نمایشگاه های صنایع خصوصا نمایشگاه های صنایع غذایی

خبرنگار، و اما تعریف شما در مورد نمایشگاه؟

بقایی، در آغاز مطلب اگر اجازه دهید کلیاتی را در مورد نمایشگاه ها خصوصا نمایشگاه های بین المللی خدمت مخاطبین شما عرض نماییم: قبل از تعریف نمایشگاه بهتر است اول کمی در مورد تاریخچه نمایشگاه بگوییم. فکر می کنم برگزاری اولین نمایشگاه ها از 3500 سال پیش شروع شد و فینیقی ها اولین نمایشگاه ها را برگزار کردند. اما نمایشگاه به طوری که در ذهن ماست، از قرن نوزدهم متداول شد.

نمایشگاهها در ایران از قرن ها پیش شروع شدند و بازارها نقش فوق العاده ای در شکل گیری نمایشگاه ها داشتند و در اغلب بنادر و راه های مواصلاتی و همچنین در برخی کاروانسراها برای استفاده تجار و معرفی محصولات نمایشگاه ها برپا می شد و من فکر می کنم مهمترین رویدادی که نمایشگاه های ایرانی را جهانی کرد جاده ابریشم بود.

بازار اصفهان در دوره صفویان که مانند نمایشگاهی بزرگ و فصلی عمل می کرد. بازارهای روز که در اغلب شهرها و حتی روستاهای ایران برگزار شده و می شود نمونه بارز تاریخ نمایشگاه های صنایع در ایران است و از سال 1343 وقتی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تاسیس شد برگزاری نمایشگاه ها در ایران شکل نوین به خود گرفت.

و اما در تعریف کلی نمایشگاه، نمایشگاه را می‌توان یک رویداد و گردهمایی سازمان یافته به شمار آورد که در آن سازمان ها و بازدیدکنندگان با یکدیگر آشنا می‌شوند و شرکت های مختلف به رقابت می‌پردازند. در تعریف ساده نیز می‌توان گفت نمایشگاه یک محل برای تبلیغات کسب و کار در زمینه های مختلفی مانند خدمات، تولیدات، محصولات، فرهنگ، تاریخ، تکنولوژی، طبیعت، اطلاعات علمی، گردشگری و شاخه های بسیار دیگر است،

خبرنگار، اهداف اصلی از برگزاری نمایشگاه ها چیست؟

بقایی، همانطور که می دانید برگزاری نمایشگاه ها می تواند نقش به سزایی در معرفی محصولات و ارتباط تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات با مشتریان داشته باشند و در نتیجه موجب اعتماد مشتریان، بهبود بازاریابی و بالا رفتن میزان فروش خواهد شد.

اهداف کلی که معمولا در برگزاری اغلب نمایشگاه ها دنبال می شود عبارتند از :
– اولا معرفی محصولات ازقبیل کالا و خدمات به مشتریان
– دوما آشنایی با بازار رقبا و پیشرفت آنان و آماده شدن برای رقابتی دوستانه
– سوما سنجش کیفیت محصولات با مطالعه رفتار مشتریان و دیدن محصولات و بازار رقبا
– چهارما آشنایی با سایر تولید کنندگان و خدمات دهندگان که موجب فراهم کردن شرایط برای یافتن بازار محصولات اولیه برای ما تولیدکنندگان می شود.
– و اهداف بسیاری که برگزارکنندگان و شرکت کنندگان برای خود دارند.

خبرنگار، اهمیت برگزاری نمایشگاه های بین المللی را در چه می بینید؟

بقایی، نمایشگاه های بین المللی خصوصا در بخش صنایع به عنوان یک رسانه، پکیج، مجموعه تاثیرگذار برای شرکت ها، متخصصان و کارشناسان صنعت محسوب می شود، چرا که از طریق شرکت در برنامه های نمایشگاهی می‌توانند نسبت به اشتراک گذاری فناوری های جدید و اطلاعات، اقدام کرده و برای ایجاد روابط تجاری طولانی مدت با سایر فعالان در بازارهای جهانی تلاش نمایند.

از طریق نمایشگاه های بین المللی صنایع امکان بازاریابی محصول در سطح بین المللی، فروش مستقیم کالا و خدمات یا محصولات، تبلیغات در سطح وسیع و همچنین فروش غیر حضوری، خصوصاً برای مشتریان و بازارهای مصرف کننده امکان پذیر خواهد بود.

اگر بخواهیم اهمیت برگزاری نمایشگاه های بین المللی صنایع را در یک جمله بیان کنیم به این صورت می باشد: “در راستای بازارهای جدید و نوظهور صنایع، نمایشگاه های بین المللی  یک عامل محرک اصلی برای توسعه صنعتی و تجاری، محسوب می شود.“

خبرنگار، نقش نمایشگاه ها در توسعه کسب و کارها و فروش محصولات را چگونه ارزیابی می کنید؟

بقایی، در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلاتی که بسیاری از شرکت ها و فعالان حوزه های مختلف صنعت با آن مواجه هستند این است که فاصله میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به طرز چشمگیر و نگران‌کننده ای افزایش یافته است. این دو گروه، ارتباطات محدودتری با یکدیگر دارند؛ همین عامل موجب افزایش بی رویه قیمت محصولات و خدمات شده است. نتیجه این کار، جز نارضایتی مشتریان، کاهش فروش و رکود تولید، نخواهد بود!!

نمایشگاه های بین المللی با تأمین یک فضای گسترده، حرفه ای، بی واسطه و کاملاً دوستانه، زمینه را به گونه ای فراهم می کند که تولیدکننده و مصرف کننده را در شرایط بازار امروزی در یک مکان منظم و برنامه‌ریزی شده با یکدیگر مرتبط سازد. به طور قطع، ارتباط بدون واسطه میان مصرف کننده یا مشتری با تولید کنندگان کالا و خدمات، بسیاری از هزینه ها را کاهش داده، رضایتمندی مشتری را افزایش می‌دهد و در نهایت، به نفع تولیدکننده و مشتری خواهد بود.

خبرنگار، و اما در مورد روز جهانی نمایشگاه ها بگویید:

بقایی: من در کمال غرور و افتخار عرض می کنم که این روز بین المللی یک روز کاملا ایرانیزه است، هفتم ژوِئن، امسال روز 25 خرداد خواهد بود. روز جهانی صنعت نمایشگاهی امسال با شعار، نمایشگاه بی بدیل و غیر قابل جایگزین برگزار خواهد شد. در این راستا مجمع جهانی صنعت نمایشگاهی، از فعالان صنعت نمایشگاهی سراسر جهان خواست تا با بزرگداشت این روز صنعت و نمایشگاه‌ها را به عنوان سکوهای تجاری معرفی کنند. همچنین مجمع جهانی از برگزارکنندگان می‌خواهد، تا در این روز به اهمیت شبکه ارتباط های ایجاده شده در نمایشگاه ها اشاره شود و جایگاه ویژه نمایشگاه در رشد اقتصاد جهانی بر همگان روشن شود.

حرف پایانی

نمایشگاه تأثیر بسزایی در شناساندن محصول به بازدید کننده دارد برخی از شرکت کنندگان در نمایشگاه ها مدیران ارشد و مدیران اجرایی بوده و درصد قابل توجهی از شرکت کنندگان نیز دارای قدرت خرید هستند هدف از برگزاری نمایشگاه معرفی و در معرض دید قرار دادن محصول، خدمات و برند مربوطه بوده که در نتیجه موجب فروش بیشتر و سوددهی بهتر شود.

از دیگر ضروریت های برپایی نمایشگاه ها می توان به ارائه خدمات بهتر به مشتری در غالب غرفه سازی؛ ایجاد رقابت سالم بین واحد های تولیدی و صنعتی؛ آزمایش واکنش بازار در رابطه با کالایی جدید؛ شرح دادن ویژگی صنعتی و اقتصادی کشورها برای افراد بازدید کننده؛ کسب نمودن اطلاع و آگاهی ایده و پیشنهاد از مشتری در رابطه با محصولات جدید شرکت؛ گسترش دادن مبادلات خارجی و بستن قرار داد بازرگانی جدید و در نتیجه گسترش بازارهای صادراتی و فروش داخلی؛ دسترسی پیدا نمودن به تحقیقات علمی و تکتولوژی روز دنیا برای صاحبان صنایع و برنامه ریزان؛ آشنایی بازدیدکنندگان با کالا و تکنولوژی خارجی و انتخاب برترین آنها از جمله اهمیت و ضروریت برگزاری نمایشگاه ها می باشد.

 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.